آموزشگاه زبان های خارجی آزادی

به آموزشگاه زبان های خارجی آزادی خوش آمدید
آموزش زبان انگلیسی به کودکان با بازی
آموزش زبان انگلیسی به کودکان با بازی
16 خرداد 1402

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با بازی

 

در این مقاله می خواهیم راجع به آموزش زبان انگلیسی به کودکان با بازی و اهمیت بسیار بالای آن صحبت کنیم. در ادامه آن نیز چند مورد از بهترین و مفید ترین این بازی ها را با شما عزیزان در میان می گذاریم. حتما تا انتها همراه ما باشید.

 

از مهم ترین نکاتی که در آموزش زبان کودکان باید مد نظر قرار دهیم این است که آموزش این رده سنی، باید بسیار سرگرم کننده، مفرح و شاد باشد؛ به طوری که نه تنها کودک از یادگیری خسته نشده، بلکه به آن به چشم یک زنگ تفریح نگاه کند. این موضوع بسیار حائز اهمیت است. مطمئن باشید با رعایت این اصل، بدون هیچ اعمال زور و اجباری از طرف والدین، کودکان مسیر یادگیری را به بهترین شکل ممکن طی خواهند کرد.

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با بازی

 

یکی از مهم ترین و بهترین راه ها که بتوان به هدف بالا دست پیدا کرد این است که از بازی ها استفاده کنیم. این بازی ها باید انواع و اقسام مختلفی را شامل شود که هیچ وقت برای کودک کسل و خسته کننده نشود. در اصل والدین می توانند هر چند وقت یک بار با ارائه یک بازی جدید برای یادگیری زبان انگلیسی، کودک خود را شگفت زده و اصطلاحا سورپرایز کنند. این مورد واقعا معجزه می کند و کودک را بیش از آنچه فکرش را کنید مشتاق یادگیری خواهد نمود. به طوریکه برای زمان های یادگیری زبان، لحظه شماری می کند.

 

در ادامه با این مقاله در زمینه آموزش زبان انگلیسی برای کودکان با وبسایت انگلیشدان همراه باشید تا نکات و بازی های بسیار مهم و جذابی را با شما در میان بگذاریم.

 

بازی کردن با ایجاد رقابت

 

با ایجاد رقابت و راه انداختن یک مسابقه می توانید در آموزش زبان به کودک خود غوغا کنید. در این روش حتی هیچ نیازی به پیاده سازی یک تکنیک و یا بازی خاص هم ندارید و هر روشی که برای آموزش به ذهنتان می آید را در قالب یک رقابت جذاب برگزار کنید. مثلا ساعتی را برای پرسش تعدادی سوال از کودکان خود در نظر بگیرید. به آنها بگویید که اگر نهایت ۳ غلط داشته باشند، چه در تلفظ و چه در گرامر و استفاده صحیح لغات، برنده این رقابت خواهند بود.

 

البته بسیار دقت کنید که این مسابقه و رقابت برای آنها ایجاد استرس نکند. در واقعا اگر اشتباه می کنند و یا بازدهی آنها از آنچه انتظارش را داشتید کمتر است، به هیچ عنوان آنها را سریعا و مستقیما اصلاح نکنید. بگذارید یادگیری به مرور زمان اتفاق بیفتد. در عوض هر زمان که برنده مسابقه می شوند، با دادن یک هدیه کوچک از آنها قدر دانی کنید. این روش به خصوص زمانی که آموزش را به بیش از یک نفر کودک ارائه می کنید بسیار کاربردی بوده و رقابت ایجاد شده بین بچه ها در بازدهی آنها بسیار موثر عمل می کند. کودک باید متوجه شود که به یادگیری او بها می دهید و از او قدردانی می کنید.

 

با ایجاد رقابت نه تنها فرایند یادگیری را آسان و جذاب می کنید، بلکه اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان را هم به فرزند خود یادآور می شوید.

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با بازی پانتومیم

یکی از مهم ترین فاکتور ها در آموزش زبان انگلیسی برای کودکان با بازی کردن این است که یادگیری را از حالت تئوری به حالت عملی و فیزیکی ببرید. اما چطور؟ بسیار ساده است. فرض کنید می خواهید تعدادی فعل در زبان انگلیسی را به کودک خود آموزش دهید. به جای اینکه تلفظ، املا و معنای فعل را به کودک خود آموزش دهید، هر کدام از آن ها را به صورت عملی اجرا کنید. مثلا برای آموزش فعل lie down به معنای دراز کشیدن، این کار را به طور واقعی انجام دهید و همزمان فعل را با تلفظ صحیح برای کودک خود بیان کنید.

 

سپس از او بخواهید که همین کار را انجام دهد و از شما تقلید کند. بعد از آموزش دسته ای از افعال به هم مرتبط با همین روش، در وهله بعدی می توانید یکی یکی فعل ها را بخوانید و از کودک خود بخواهید که آن ها را به صورت عملی اجرا نماید. و بالعکس می توانید خودتان افعال را اجرا کرده و از کودکتان بخواهید که معادل انگلیسی آنها را بیان کند. در حالت بهتر و البته برای کودکان بزرگتر از ۴ سال، می توانید این روش را در قالب یک بازی پانتومیم اجرا کنید. مثلا فعل hurt در زبان انگلیسی به معنای درد کردن است. یک پانتومیم برای کودک خود اجرا کنید.

 

در داستان پانتومیم خود نشان دهید که مثلا برایتان اتفاقی افتاده و الان پایتان در می کنید. اینجا کودک باید فعل hurt را حدس بزند. یک پله دیگر هم فراتر بروید و به جای آموزش لغات به صورت تکی، به آنها ساخت جملات را بیاموزید. یعنی از کودک خود بخواهید وضعیت الان شما را توصیف کند. پس او باید بگوید : your legs hurt. یعنی پاهایت در  می کند. اگر بیش از یک کودک دارید، می توانید این کار را به خودشان واگذار کرده و خودتان فقط نظاره گر باشید.

بازی حدس زدن

این بازی می تواند برای کودکان شما بسیار هیجان انگیز باشد. ابتدا چشمان کودک خود را ببندید. سپس روی یک میز، تعدادی از اشیای موجود در منزل خود را قرار دهید. مثلا لوازم خانه، میوه ها و لوازم آشپزخانه، لوازم التحریر و . سپس آنها را یکی یکی به فرزند خود بدهید و او باید تشخیص دهد نام چیزی که لمس کرده است چه بوده. مثلا سیب را به او می دهید. کودک شما باید بگوید apple. او را تشویق کنید و حالا اگر کمی بالا تر از سطح ابتدایی هست، از او بخواهید با apple، یک یا دو جمله به زبان انگلیسی بسازد.

 

در سطوح بالاتر حتی می توانید شروع کنید راجع به همین کلمه apple، با کودک خود به زبان انگلیسی صحبت کنید. مثلا موضوعاتی مثل اینکه آیا سیب را دوست دارید یانه. اگر دوست دارید علت آن چیست و . برای انجام این بازی بسیار موثر که توسط اساتید توانمند کودکان انگلیشدان نیز انجام می شود، لازم است تا خودتان و کودکتان تا حدی به زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید.

 

بازی بیست سوالی

این روش بسیار ساده و در عین حال بسیار موثر است. بازی ۲۰ سوالی را همه ما می شناسیم. کافیست تا این بازی را به طور کامل به زبان انگلیسی انجام دهید. تمام سوالات بیست سوالی شما، به زبان انگلیسی پرسیده می شود. دقت کنید که تا حد امکان در این بازی، از زبان فارسی استفاده نکنید. این روشی بسیار موثر نه تنها برای یادگیری لغات جدید، بلکه برای مرور کردن لغات و ساختار های قبلا یاد گرفته شده است.

 

آموزش با بازی countdown

انجام این بازی نیز بسیار ساده و سرگرم کننده است. کافی است تا روی یک تکه کاغذ کوچک، یک لغت را یادداشت کنید و آن را روی پیشانی فرزند خود قرار دهید. دقت کنید که فرزندتان نباید بداند روی کاغذ چه چیزی نوشته اید.

 

حالا او فرصت دارد تا با پرسش ۱۰ سوال از شما، متوجه شود آنچه روی کاغد نوشته اید چه بوده است. این بازی نیز مشابه بازی پانتومیم است. تمامی این ۱۰ سوال باید به زبان انگلیسی پرسیده شود. مثلا می پرسد Is it alive? به معنای اینکه آیا جاندار است؛ شما نیز در پاسخ به او می گویید yes یا no. اگر حتی فقط یک فرزند هم داشته باشید می توانید این بازی را با او انجام دهید.

 

یادگیری از طریق بازی ماراتن کلمات

برای انجام این بازی یکی از حروف انگلیسی را انتخاب کنید و آن را به کودک یا کودکان خودتان اعلام کنید. به آنها پنج دقیقه مهلت بدهید تا کلماتی که در زبان انگلیسی با آن حرف شروع می شوند را روی کاغذ خود یادداشت کنند. مثلا اگر حرف a را معرفی کرده اید، کلماتی مانند apple یا aunt در این بازی پذیرفته میشود و برای کودک شما یک امتیاز محسوب می شود.

 

خودتان هم می توانید در بازی شرکت کنید. بعد از پایان پنج دقیقه، تمامی کلماتی که توسط افراد مختلف نوشته شده را جمع آوری کنید و در اختیار همه قرار بدهید. حالا به کودکان خودتان ده دقیقه مهلت بدهید تا هرچه می توانند با استفاده از این کلمات جمله بسازند و روی کاغذ خود یادداشت کنند. در واقع در هر جمله، باید حداقل از یکی از این لغات استفاده شود. این بار به جای یک امتیاز، برای هر جمله صحیح و کامل، دو امتیاز بدهید. کسی که مجموع امتیازاتش از بقیه بیشتر است برنده بازی است و می توانید یک هدیه به او بدهید.