آموزشگاه زبان های خارجی آزادی

به آموزشگاه زبان های خارجی آزادی خوش آمدید
یادگیری زبان انگلیسی از طریق موسیقی
یادگیری زبان انگلیسی از طریق موسیقی
13 مرداد 1403

یادگیری زبان انگلیسی از طریق موسیقی

اکثر مردم گوش‌دادن به موسیقی را نوعی فعالیت برای پر کردن اوقات فراغت خود می‌دانند. آن‌ها ممکن است بارهاوبارها یک موسیقی را گوش دهند بدون آنکه از آن خسته شوند. گوش‌دادن به موسیقی برای اکثر مردم صرفاً یک فعالیت لذت‌بخش است. اما از این کار می‌شود استفاده‌های بهتری هم داشت. در این مقاله قرار است به شما راه یادگیری زبان با موسیقی را توضیح دهیم.

 

چرا باید از طریق موسیقی زبان را یاد گرفت

یکی از ویژگی‌های مثبت موسیقی جذاب بودن آن است. موسیقی به‌سادگی می‌تواند توجه شما را جلب کند و این کار باعث می‌شود که گزینه مناسبی برای یادگیری زبان باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های موسیقی تکرار کلمات و عبارات است که به یادگیری بهتر و مؤثرتر زبان کمک می‌کند. هرچه میزان تکرار یک لغت و عبارت بیشتر باشد، درصد یادگیری آن نیز بیشتر است. البته برخلاف دیگر ابزار صوتی مانند پادکست‌ها، تکرار یک موسیقی هیچ‌وقت خسته‌کننده نخواهد بود.

یکی از ویژگی‌های مثبت موسیقی این است که همیشه در دسترس شما است و می‌توانید در هر لحظه و هر جا با استفاده از موبایل و هدفون آهنگ موردنظر را پخش کرده و حتی متن آن را به‌راحتی از اینترنت پیدا کنید.

همچنین به علت محاوره‌ای بودن زبان موسیقی، در آهنگ‌ها اصطلاحاتی را یاد می‌گیرید که ممکن است در کتاب‌ها نبینید. اصطلاحات به کار برده شده در موسیقی روزمره و بسیار رایج هستند. موسیقی نیز می‌تواند شما را با فرهنگ زبان موردنظر آشنا کند.

موسیقی ابزار عالی برای تقویت حافظه است. پژوهش‌های علمی نشان می‌دهند که به دلیل پدیده «اثر موتزارت» گوش‌دادن مکرر به موسیقی می‌تواند به تقویت عملکرد حافظه کمک کند.

چگونه زبان را با موسیقی یاد بگیریم

یکی از مشکلات رایج در بین زبان‌آموزان این است که «من آهنگ خارجی گوش می‌دهم، اما چیزی متوجه نمی‌شوم» یا اینکه «چیزی یاد نمی‌گیرم» وقتی از زبان‌آموزان می‌پرسیم که چگونه آهنگ گوش می‌دهید می‌گویند که همان‌طور آهنگ‌های فارسی را گوش می‌دهیم. این روش به‌هیچ‌عنوان درست نیست و برای یادگیری موسیقی از طریق آهنگ باید چند مرحله را دنبال کنید. با ما همراه شوید تا برای شما توضیح دهیم.

1. در انتخاب موسیقی دقت کنید.

اولین و مهم‌ترین مرحله انتخاب موسیقی است. از آهنگ‌هایی که دوست دارید شروع کنید و آنها را بر اساس راحت‌ترین به سخت‌ترین طبقه‌بندی کنید. سعی کنید از آهنگ‌هایی شروع کنید که مفهوم آنها را راحت‌تر متوجه می‌شوید و یا ریتم آرام‌تری دارند. به‌هیچ‌عنوان از آهنگ‌های با ریتم تند که قابل‌فهم نیستند شروع نکنید. محتوی مناسب برای شما همیشه باید یک درجه بالاتر از سطح زبان شما باشد. نه بیشتر و نه کمتر. برای شروع گوش‌دادن به موسیقی سبک پاپ و بلوز می‌تواند بهتر و مؤثرتر باشد. بعد از پیداکردن آهنگ‌های موردنظر آن‌ها را تبدیل به یک playlist کنید و برای مرحله بعد آماده شوید.

2. آهنگ موردنظر را یک یا دو بار بدون متن گوش کنید.

گوش‌دادن به موسیقی خارجی را به یک عادت تبدیل کنید به‌گونه‌ای که یک روز هم نمی‌توانید بدون آن دوام بیاورید. برای این کار باید هر آهنگی که تمرین می‌کنید را یکی دو بار بدون متن و صرفاً برای لذت‌بردن گوش دهید. با این کار ذهن شما گوش‌دادن به موسیقی انگلیسی یک را به چشم یک فعالیت لذت‌بخش می‌بیند. همچنین این مرحله می‌توانید زمان خوبی برای تمرین shadowing  باشد. به این صورت که یک آهنگ را پخش و سپس متوقف می‌کنید و سعی می‌کنید بعضی از کلمات و عبارات را تکرار و تقلید کنید. این کار به یادگیری تلفظ درست کلمات کمک می‌کند. همچنین تمرین shadowing  با آهنگ بسیار جذاب‌تر از تمرین  shadowing  با پادکست و یا حتی فیلم است.

3. از متن اشعار استفاده کنید.

در این مرحله بعد از تمرین تلفظ می‌توانید به سراغ متن اشعار رفته و هم‌زمان با پخش موسیقی آن را مطالعه کنید. برای این کار هنگام پخش موسیقی در music player  خود، تصویر آهنگ را لمس کنید و گزینه  add lyrics  را انتخاب و سپس متن آهنگ را از اینترنت دریافت و به موسیقی اضافه کنید. بدین صورت متن آهنگ در هنگام گوش‌دادن برای شما ظاهر می‌شود. این کار به شما کمک می‌کند که لغات و عبارات استفاده شده در آهنگ را یاد بگیرید و گوش‌دادن به موسیقی تبدیل به فرصتی برای یادگیری اصطلاحات روزمره می‌شود. اصطلاحاتی که شاید در کتاب‌های آموزش زبان هم یافت نشوند. سعی کنید این اصطلاحات را در دفترچه و یا نوت پد گوشی خود یادداشت کنید و هر از چند گاهی آنها را مطالعه کنید. اگر هم حوصله داشتید می‌توانید مفهوم آهنگ را در یک پاراگراف خلاصه کنید.

دنبال‌کردن این سه مرحله به ترتیب می‌تواند در یادگیری زبان به شما کمک بزرگی کند و بعد از اتمام این سه مرحله شما هم توانسته‌اید یک آهنگ زیبا را چند بار گوش دهید، بدون آن که از آن خسته شوید. همچنین شما تلفظ صحیح کلمات معنا و سپس املا آن‌ها را نیز یاد گرفته‌اید. برای دوام بیش‌تر لغات در حافظه خود می‌توانید این سه مرحله را چندین بار تکرار کنید.

 

 البته یادگیری زبان به‌تنهایی فقط با موسیقی امکان‌پذیر نمی‌باشد و راه‌های دیگری نیز برای یادگیری زبان وجود دارند. برای یادگیری زبان صرفاً به گوش‌دادن به آهنگ اکتفا نکنید و از ابزارهای صوتی و تصویری دیگری مانند پادکست، ویدئو، فیلم، و کتاب داستان استفاده کنید و البته استفاده خود خوان از این ابزارها تأثیر به سزایی ندارد و برای استفاده از تمامی این ابزارها به‌صورت هدفمند و مؤثر ثبت‌نام در کلاس‌های زبان بسیار مهم است، زیرا در کلاس‌های زبان شما با کمک معلم از تمامی این موارد استفاده می‌کنید. همچنین بعد قبل و بعد از تمرین با این ابزارها مدرس و منتور زبان به شما بازخورد مفید و مثبت می‌دهد. این کار به شما کمک می‌کند از این منابع نهایت استفاده را داشته باشد و همچنین معلم و منتور راه استفاده درست از این منابع را موبه‌مو به شما یاد می‌دهد.