آموزشگاه زبان های خارجی آزادی

به آموزشگاه زبان های خارجی آزادی خوش آمدید
آیا یادگیری زبان بعد از مهاجرت راحت‌‌تر است؟
آیا یادگیری زبان بعد از مهاجرت راحت‌‌تر است؟
13 مرداد 1403

یادگیری زبان برای افرادی که قصد مهاجرت دارند، به اندازه پروسه اخذ ویزا و آماده‌سازی مدارک مهم است و به بخشی از روتین زندگی‌شان تبدیل می‌شود. به طوری که بیشتر وقتشان به کلاس زبان، تمرین مکالمه و… اختصاص دارد. در این میان گروهی اعتقاد دارند که یادگیری زبان بعد از مهاجرت ساده‌تر است و اصطلاحاً آموزش زبان انگلیسی را باید به حضور در محیط سپرد. در این مقاله قرار است به بررسی این موضوع قدیمی بپردازیم که آیا واقعاً باید یادگیری زبان بعد از مهاجرت انجام شود یا خیر؟!

آیا یادگیری زبان بعد از مهاجرت امکان‌پذیر است؟

اول بیایید به این سوال پاسخ دهیم که اصلاً یادگیری زبان بعد از مهاجرت امکان‌پذیر است یا خیر؟!

قاعدتاً اگر قصد مهاجرت تحصیلی، کاری، مهاجرت از طریق برنامه‌های مهارتی مانند اکسپرس اینتری EXPRESS ENTRY  و این موارد خاص را داشته باشید، ارائه مدرک رسمی زبان یکی از واجبات است؛ به همین خاطر مسئله یادگیری زبان بعد از مهاجرت شامل حال شما نمی‌شود.

یادگیری زبان بعد از مهاجرت عموماً برای همراهان یعنی همسر و فرزندان است. با این مقدمه به بخش دوم می‌رسیم؛ آیا در روزهای بعد از مهاجرت می‌توان زبان یاد گرفت؟ خیلی ساده باید بگوییم خیر! شما از صفر نمی‌توانید زبان را یاد بگیرید و باید حداقل سطح مبتدی یا starter یعنی معادل مدرک A1 زبان را داشته باشید و در روزهای بعد از مهاجرت خیلی سریع‌تر آموزش‌تان را کامل کنید.

اگر بخواهید با سطح زبان صفر وارد جامعه جدید شوید، باید بدانید که بعضی از کشورها مانند استرالیا و نیوزلند در شاخه ویزاهای مهارتی از همراه هم نمره زبان در سطح همان A1 می‌خواهند و بدون آن شرایط اخذ ویزا را نخواهید داشت. در سایر کشورها هم اگر بدون مدرک زبان امکان اخذ ویزا داشته باشید، بدون بلد بودن زبان نمی‌توانید وارد جامعه جدید شوید.

همان‌طور که می‌دانید، مهاجرت شروع فصل جدیدی از زندگی است و در بدو ورود مشکلات زیادی مانند یادگیری فرهنگ و قوانین جامعه جدید، آشنایی با شکل کلی زندگی، پیداکردن دوستان جدید، دوری از وطن و دلتنگی منتظر شما است. از طرف دیگر باید دنبال کار باشید و خیلی زود به درآمد برسید، در نتیجه با چنین شرایطی اصلاً نباید یادگیری زبان جدید از صفر را هم به زندگی بعد از مهاجرت موکول کنید؛ زیرا یک مشکل جدید و البته هزینه‌بر خواهد بود. با این توضیحات بهتر است که تا حد خیلی ابتدایی برای انجام کارهای روزمره مانند خرید و… زبان انگلیسی یا زبان جامعه جدید را یاد گرفته و بعد از مهاجرت به سرعت کلمات و اصطلاحات بیشتر را یاد بگیرید. اگر هم هنوز در انتخاب کشور جدید مردد هستید، می‌توانید از مقاله بهترین کشور برای مهاجرت ایرانیان کمک بگیرید که بر اساس آخرین آمارها و استانداردها پیشنهادهای خوبی برایتان دارد.

مزایای یادگیری زبان بعد از مهاجرت چیست؟

با این توضیحات ببینیم که مزایای یادگیری زبان بعد از مهاجرت چیست! بعد از مهاجرت، یادگیری زبان و هر مهارت جدید دیگری همراه با هزینه است؛ اما به همان اندازه سرعتش هم بیشتر شده و شما واقعاً همان گرامر، ساختارهای جمله‌بندی، کلمات و اصطلاحاتی را یاد می‌گیرید که به آن نیاز دارید. علاوه بر این، موارد زیر را هم می‌توان از مهم‌ترین مزایای یادگیری زبان بعد از مهاجرت دانست:

  • یادگیری اصطلاحات کاربردی مانند native speaker به دلیل بودن در محیط
  • سرعت بالای یادگیری و امکان استفاده روزانه از مطالب به دلیل استفاده کمتر از زبان فارسی
  • تقویت مهارت شنیداری و مکالمه زبان انگلیسی به دلیل تماشای برنامه تلویزیونی یا سریال‌های زبان اصلی
  • آشنایی سریع‌تر با فرهنگ جامعه جدید و درک بهتر مطالب به دلیل قرارگیری در محیط واقعی
  • بهبود نوع تلفظ کلمات به دلیل حضور در جامعه و صحبت با افراد native
  • یادگیری کلمات تخصصی بدون نیاز به آموزش یا دیکشنری به دلیل حضور در محیط کاری
  • دسترسی سریع به منابع آموزشی آنلاین به دلیل سرعت بالای اینترنت و نداشتن محدودیت فیلترینگ مانند استفاده از ویدئوهای یوتیوب
  • دسترسی به بهترین کلاس‌های آموزشی و اساتیدی که به‌صورت تخصصی به افراد خارجی آموزش زبان می‌دهند
  • تمرین روزانه مکالمه و مهارت شنیدن به دلیل حضور در محیط و نیاز به دانستن این مهارت
  • تمرین مداوم نوشتن که در بسیاری از کارهای اداری و… با آن مواجه هستند

و ده‌ها مزیت دیگر که به دلیل زندگی در جامعه جدید با آن مواجه شده و مجبور به یادگیری‌اش هستند. به همین خاطر توصیه می‌کنیم در روزهای اولیه بعد از مهاجرت حتماً چند دوست خارجی پیدا کرده، سعی داشته باشید تا کمتر از زبان مادری‌تان استفاده کنید. همین مسئله به سادگی کمک می‌کند تا با زندگی در جامعه جدید و فرهنگش عادت کرده و بتوانید خیلی سریع‌تر اصطلاحات و جملات کاربردی یاد بگیرید.

معایب یادگیری زبان بعد از مهاجرت چیست؟

البته یادگیری زبان بعد از مهاجرت همیشه هم همراه با نکات مثبت و مزیت نیست و ممکن است معایب زیادی هم داشته باشد. مهم‌ترین معایب یادگیری زبان بعد از مهاجرت شامل موارد زیر می‌شود:

  • اجبار به حضور در کلاس زبان که ممکن است باعث کاهش ساعت کار کردن و کسب درآمد شود
  • حضور در محیطی با زبان‌آموزانی از سراسر دنیا با فرهنگ‌ها و لهجه‌های متفاوت که می‌تواند روی سرعت آموزشتان تأثیر بگذارد
  • محدودیت در ارتباطات و پیدا کردن دوست جدید؛ زیرا بدون دانستن زبان، نمی‌توان با افراد بومی native آشنا شد
  • محدودیت در پیداکردن شغل؛ زیرا برای بسیاری از مشاغل باید تسلط بالایی به زبان داشته باشید
  • مشکلات جدی در ارتباط با محیط خاص مانند بانک یا بیمارستان به دلیل تسلط نداشتن به زبان

روش‌های یادگیری و تقویت زبان بعد از مهاجرت

با این توضیحات ببینیم که در روزهای اول بعد از مهاجرت چگونه یادگیری زبان را تقویت کرده و با سرعت بیشتری یاد بگیریم؟! اولین مورد پیشنهادی شرکت در کلاس یا داشتن معلم خصوصی است. در ضمن در مقاله  ارزان ترین روش ها برای مهاجرت ایرانیان پیشنهادهای خوب برای کسانی آوردیم که در انتخاب روش مهاجرتی مناسبشان مردد هستند.

شرکت در کلاس زبان

با توجه به  اهمیت زبان انگلیسی در پیشرفت شغلی برای مهاجران بهتر است که اگر مشکل مالی ندارید، معلم خصوصی گرفته و یا کلاس زبان عمومی بروید. حضور در کلاس‌ها یکی از بهترین راه‌های یادگیری زبان جامعه جدید برای مهاجران است؛ زیرا بیشترین تمرکز روی گرامر و واژگان کاربردی در موقعیت و شرایط واقعی را دارد.

استفاده از منابع آموزشی آنلاین

حالا که مشکل اینترنت و فیلترینگ ندارید، بهتر است که از تمامی ویدئوها و منابع آموزشی مانند یوتیوب، اپلیکیشن‌ها و… استفاده کرده و روزانه تمرین مکالمه و گرامر داشته باشید. به این ترتیب هم واژگانی که یاد گرفتید مرور شده و هم نحوه استفاده از آن‌ها را در ساختارهای زبانی متفاوت یاد خواهید گرفت.

استفاده حداکثری از تمامی رسانه‌ها

حضور در شبکه‌های اجتماعی جامعه جدید، تماشای اخبار یا سریال و فیلم، گوش دادن به پادکست و استفاده از هر رسانه‌ای به زبان جامعه جدید تا کمک می‌کند تا کلمات بیشتری یاد گرفته و مهارت شنیداری‌تان هم تقویت شود.

تمرین روزانه مکالمه

سعی کنید در روزهای اولیه بعد از مهاجرت علاوه بر شرکت در کلاس حتماً روزانه مکالمه هم تمرین کنید؛ یعنی مدام چیزهایی که یاد گرفتید را تمرین کرده و صحبت کنید تا هم اعتمادبه‌نفستان بیشتر شده، هم استرستان بریزد و هم در تلفظ و روان صحبت کردن بهتر شوید. در این بین با مطالعه روزنامه و کتاب‌ هم می‌توانید مهارت خواندن را تقویت کرده و حتی کلمات بیشتری یاد بگیرید.

یادگیری زبان بعد از مهاجرت بهتر است یا قبل از مهاجرت؟

همان‌طوری که در ابتدای مقاله هم گفتیم، اگر درخواست‌کننده اصلی یک پرونده مهاجرتی هستید، در بسیاری از برنامه‌های مهاجرتی اصلاً نمی‌توانید بدون مدرک رسمی زبان درخواست بدهید. به‌عنوان شخص همراه هم اگر می‌خواهید روزهای اول مهاجرتتان بدون دردسر و با هزینه کمتری باشد و ارتباطاتتان بیشتر شود، بهتر است که حداقل زبان را تا سطح متوسط هم بلد باشید.